01.02.2012

Vozíky STILL snížily spotřebu o 50%

(Únor 2012) V roce 2010 bylo společností PEPSICO CZ (výrobce a distributor nealkoholických nápojů) vypsáno výběrové řízení na obnovu stávající flotily manipulační techniky, kterou tvořily vysokozdvižné vozíky s plynovým pohonem. Výběrové řízení vyhrála firma STILL ČR.

V rámci výběrového řízení firma PEPSICO CZ prováděla dlouhodobé testy pěti dodavatelů manipulační techniky. Každý z nich dostal možnost měsíční prezentace vozíku podle specifikace zákazníka, kterého zajímaly především provozní náklady jednotlivých vozíků a také jejich kvalita. Nejlépe uspěla společnost STILL ČR. Součástí dodávky realizované v roce 2011 se stalo osm vozíků STILL RX 60-30. Jedná se o čelní vysokozdvižné vozíky s elektrickým pohonem a s náhonem na přední kolo. Vozíky mají plnou výbavu včetně kompletně vybavených a vytápěných kabin a rovněž zabudované speciální dotykové ovládání hydraulických funkcí. Důležité je přídavné zařízení pro manipulaci se dvěma paletami najednou. Osm vozíků má nosnost 3 tuny, jeden vozík STILL je pak s nosností 1,5 tuny.

Provoz v areálu zákazníka bylo nutné podrobně sledovat

„PEPSICO CZ realizovala nákup formou dlouhodobého pronájmu s full servisem, přičemž délka pronájmu je 48 měsíců,“ uvádí Václav Kopecký, odborný manažer prodeje společnosti STILL ČR, a dodává, že vozíky pracující v třísměnném provozu jsou extrémně vytíženy (původní zadání bylo na 4500 motohodin za rok na každý vozík). „Z našich zkušeností víme, že pokud vozíky na plynový pohon mají nájezd 4500 motohodin, zvládnou elektrické vozíky díky efektivnímu počítání motohodin stejnou práci při nájezdu o 20 - 30 procent nižším. V provozu PepsiCo CZ to tedy bude znamenat snížení nájezdů na zhruba 3500 motohodin za rok.“

Přestože ze strany zákazníka přišlo velice konkrétní a podrobně specifikované zadání, zástupci společnosti STILL ČR provoz v areálu zákazníka podrobně sledovali. Na základě testování se objevila celá řada požadavků na další vybavení vozíků, jež muselo odpovídat požadavkům zákazníka.

„Podrobně jsme sledovali všechny trasy, po nichž vozíky jezdí, abychom si byli jisti, že bude navržené řešení plně odpovídat záměrům zákazníka a vozíky STILL práci v náročném provozu bez problémů zvládnou,“ zdůrazňuje Václav Kopecký.

Součástí dodávky byl systém pro sledování a správu vozového parku Fleetmanager s možností vyhodnocovat nehody. Sledování provozu vozíků a následné vyhodnocování dat je dlouhodobější záležitostí. Analýza výstupů provozu probíhá zpravidla až po dlouhodobém nasazení vozíků. Fleetmanager představuje pro PEPSICO CZ nového pomocníka, se kterým se teprve učí pracovat.

Vedle řízeného přístupu k vozíkům s možností individuálního nastavení jízdních vlastností a chování vozíku umožňuje Fleetmanager sběr dat týkajících se provozu vysokozdvižných vozíků a jejich následnou analýzu. Samozřejmostí je i záznamník nehod, který jednoznačně umožní identifikovat viníka nehody a přesně stanoví příčinu nehody a chování vozíku v době nehody.  Podle mého názoru nestačí používat Fleetmanager pouze pro umožnění přístupu určených pracovníků k jednotlivým vozíkům. Fleetmanager totiž poskytuje daleko větší možnosti,“ upozorňuje Václav Kopecký. V konečném důsledku přináší Fleetmanager snížení nehodovosti a úsporu nákladů spojených s následným prostojem techniky a náklady na opravy poškozených částí.

Zásadní roli hrála snadná výměna baterie bokem

Zástupci společnosti PEPSICO CZ podotýkají, že hlavním důvodem modernizace flotily manipulační techniky byl přechod od vysokozdvižných vozíků s plynovým pohonem na elektrické vysokozdvižné vozíky. Díky této změně se podařilo snížit náklady související se spotřebou pohonných hmot až o padesát procent. Důležitou roli také sehrál požadavek po vozících s nosností tři tuny.

Každý vozík má náhradní baterii, kterou je možné během velice krátké doby vyměnit. Podle sdělení zástupců společnosti PEPSICO CZ hrála při volbě dodavatele manipulační techniky zcela zásadní roli výměna baterie bokem. Tento způsob výměny sice v roce 2011 nabízela celá řada dodavatelů manipulační techniky. Pro zákazníka však bylo důležité, aby byla výměna baterie co nejjednodušší a rychlá.

Václav Kopecký ze společnosti STILL ČR vysvětluje, že u vozíků konkurenčních dodavatelů je nutné při výměně baterie bokem provést několik dalších úkonů. V případě vozíků STILL stačí otevřít boční dveře a pomocí ručně vedeného nízkozdvižného vozíku je možné okamžitě baterii vyměnit. Výměna je nejen rychlá (obsluha to dokáže během dvou minut), ale také bezpečná. Navíc během výměny nehrozí poškození vozíku.

Jak již bylo uvedeno, vozíky pracují ve třísměnném provozu. Největší podíl práce představuje manipulace se zbožím odcházejícím z výrobní linky, uskladnění zboží a jeho následné nakládání na kamiony. Vozíky pracují rovněž na venkovní ploše areálu, po níž přepravují zboží do přibližně 500 metrů vzdáleného skladu. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že elektrické vozíky STILL zvládají bez problémů práci venku v letních i zimních měsících.

Z hlediska poprodejních služeb je pro provoz manipulační techniky v PEPSICO CZ vyčleněn jeden servisní technik společnosti STILL ČR, který všechny vozíky dokonale zná. Vozíky jsou zařazeny do režimu plného servisu. Jedná se o kompletní servis zahrnující výměnu pneumatik, vidlic, servis baterií a akumulátorů.