
Energetické systémy pro intralogistiku
Pohonné systémy v intralogistice
Jaký energetický systém je správný pro moji intralogistiku?
Energetické systémy pro intralogistiku sestávají z vozidla, nosiče energie a energetické infrastruktury - např. vysokozdvižný vozík + Lithium-Iontová baterie + nabíječ / nabíjecí stanice.
Rozhodnutí o správném energetickém systému je především strategické rozhodnutí. Týká se konkrétního použití, nákladů, ale i potřebných rámcových podmínek, jako i trvalé udržitelnosti a perspektivy klimaticky neutrální práce.
Při rozhodovaní je možné vyjmenovat pět následujících kritérií:
- Dostupnost vozíků: Kolik energie může energetický systém poskytnout a na jak dlouhou dobu?
Do jaké míry je provozní dostupnost vozíků omezená, např. časem odstávky z důvodu výměny baterií, procesů nabíjení anebo údržbářských prací? - Infrastruktura: Každý energetický systém vyžaduje specifickou infrastrukturu, např. prostor pro nabíjecí stanice, skladování, údržbu a úsilí potřebné k nastavení dodávek energie.
- Investiční náklady: Náklady na uvedení do provozu, např. na baterie a zřízení potřebné infrastruktury.
- Provozní náklady: Průběžné náklady, např. na údržbu a opravy, ale také náklady na energii a spotřebu energie.
- Udržitelnost: Jaký potenciál má ten který energetický systém, jak dlouho se dá používat a do jaké míry se dá úplně vyhnout emisím CO2.
Porovnání pohonných systémů v intralogistice
Dostupnost vozíku
Olověná baterie
- přibližně 1 vrstva v závislosti od typu vozíku a použití
- při vyšší spotřebě max. 5 hodin
- 8 hodin nabíjení představuje přibližně 6 hodin jízdy
- žádné průběžné dobíjení > výměna baterie (5-15 min)
- vysoká náročnost údržby
- klesající výkon během provozu
Lithium-Iontová baterie
- 1 hodina nabíjení představuje přibližně 3 hodiny jízdy
- možné průběžné dobíjení
- bez potřeby údržby
- konstantní výkon během provozu
Palivový článek
- 1 naplnění nádrže představuje přibližně 8 hodin používání
- žádné prostoje/čas nabíjení > plnění trvá jenom 2-3 min.
- Pravidelná údržba
- konstantní výkon během provozu
Infrastruktura
Olověná baterie
- Nabíjecí stanice
- Nabíječe
- Vyměnitelné baterie
- Zařízení na výměnu baterie
- Zásobníky na vodu
- Systém odsávání vzduchu
- Značné prostorové požadavky
Lithium-Iontová baterie
- Nízké nároky
- Nabíjecí infrastruktura + jenom 1 baterie + palubní nabíječ
- Nízké prostorové požadavky
Palivový článek
- Palivový článek (Výměnný modul baterie)
- Plnicí stanice
- Skladování vodíku
- Dodávka anebo produkce vodíku (elektrolyzér)
- Možnost využívání prostoru mimo sklad
Investiční náklady
Olověná baterie
- Nízké pořizovací náklady
Lithium-Iontová baterie
- vysoké pořizovací náklady, klesající tendence
- Delší životnost baterie
Palivový článek
- Vysoké investiční náklady (faktor 4 až 5 ve srovnání s olověnými bateriemi)
- Možnosti financování
Provozní náklady
Olověná baterie
- Energetické náklady
- Náklady na údržbu
- Náklady na výměnu baterie (čas)
- Prostorové náklady
Lithium-Iontová baterie
- 30 % snížení nákladů na energii
- žádné náklady na údržbu
- nízké prostorové náklady
- Inteligentní energetický manažment / možnost řízení nakládky
Palivový článek
- V současnosti vysoké náklady na vodík2 (10-12€/kg vodíku, od září 2021) > Především náklady na přepravu
Udržitelnost
Olověná baterie
- Využívaná technologie
- látky škodlivé pro životní prostředí
- náročná recyklace s vysokými náklady na energii
Lithium-Iontová baterie
- Nepřetržitý další rozvoj
- Očekáva se zvýšení efektivity a snížení pořizovacích nákladů
- Problematické suroviny > nové složení v procesu vývoje
- Osvědčené a testované struktury
Palivový článek
- Nasaditelná technologie, ale zatím žádná zavedená infrastruktura
- žádné vzácné zeminy
- skutečně zelená, přes zelený vodík2
- Stále nejasný politický vývoj
Použití a závěr
Olověné baterie
Olověné baterie jsou užitečné na použití v několika vozíkách s malým počtem pracovních hodin.
Celkově jde o zavedený, spolehlivý a dobře využitelný energetický systém.
Li-Ion
Použití Lithium-Iontových baterií se doporučuje při trvale vysokých a konstantních energetických požadavcích při vícesměnném provozu.
Při vhodném profilu použití je tento energetický systém nejvhodnějším pro životnost Lithium-Iontové baterie (10 let).
Palivový článek
Tento energetický systém je ideální pro nepřetržité, intenzivní používání ve vícesměnném provozu s více než 1 000 provozními hodinami ročně.
Palivový článek jako nejčistší energetický systém pro pohon průmyslových vozíků je zatím málo zavedený, ale považuje se za systém budoucnosti pro ekologickou intralogistiku.

Energetické systémy v kontextu zelené intralogistiky
Cílem z hlediska intralogistiky je schopnost řešit přepravné úkoly s pokud možno nejnižší spotřebou cenných zdrojů - tedy s pokud možno nejlepším využitím kapitálu, energie, práce a času.
Z ekologického hlediska by Evropa měla být klimaticky neutrální nejpozději do roku 2050; Německo to chce dokonce dosáhnout do roku 2045. Znamená to, že emise CO2 se mají výrazně snížit.
Za účelem dosažení tohoto cíle Komise EÚ a spolkové země stále víc nutí hospodářství, aby k tomu přispělo prostřednictvím zákonů a nařízení, např. prostřednictvím daně z emisí CO2, emisních certifikátů anebo dokonce zákazu spalovacích motorů nejpozději od roku 2030.

Spotřebitelé a partneři očekávají klimatickou neutralitu
Také ze strany partnerů a spotřebitelů roste požadavek, aby dodavatelské řetězce byly udržitelné a fungovaly klimaticky neutrálně. Dodavatelé musí poskytovat certifikáty o původu surovin, podmínkách výroby a uhlíkové stopě. Dobrá ekologická bilance se stává konkurenční výhodou.
Poradenství v oblasti energetických systémů v intralogistice
Poradenství v oblasti pohonných systémů od odborníků na energii ze společnosti STILL
Využijte naše odborné znalosti v oblasti udržitelné intralogistiky. Rádi Vám pomůžeme při rozhodování o energetickém systému Vaší budoucnosti.
Kontakt
Pro další informace kontaktujte naše konzultanty.
+420 725 547 366
Požadavek na: Energetické systémy pro intralogistiku
Vyplňte níže uvedený formulář Co nejdříve vás oslovíme.