Elektrické vysokozdvižné vozíky


Elektrické vysokozdvižné vozíky – působivě efektivní, jedinečně elektrické
Elektrické vysokozdvižné vozíky STILL
Elektřina je jedním z nejdůležitějších hnacích motorů v historii průmyslu – a nyní, na začátku 21. století, zažívá novou fázi intenzivního rozvoje. Průkopníci a inovátoři jako Werner von Siemens nebo také Hans Still mají na tomto rozvoji svůj podíl, i když nejsou přímými vynálezci. Základní kámen pro vývoj elektromotoru byl totiž položen již v roce 1819, kdy dánský fyzik a filozof Hans Christian Orsted objevil elektromagnetismus. Různí vědci pokračovali na tomto základě v dalším výzkumu, a tak v roce 1838 v Petrohradu poprvé použil fyzik a inženýr Hermann Jacobi elektromotor v motorovém člunu.
Zakladatel společnosti Hans Still
Vizionář, který elektrizoval Hamburk
Pohled na vizionáře a vynálezce Hanse Stilla ukazuje, jaké hodnoty a strategie byly od roku 1920 klíčovými faktory industrializace: vhodně spojil dohromady následující dva aspekty: „elektrifikaci“ a „mobilitu“. Zakladatel firmy rozpoznal rostoucí potřebu mobilní elektrifikace a s mobilním generátorem „Lichstation Matador“ přesně vystihl potřeby doby. Generátor byl kompaktní, snadno ovladatelný a poskytoval energii tam, kde byla potřeba – jak v Německu, tak i v mezinárodním měřítku.

EK 2000: první elektrický plošinový vozík STILL
Budoucnost s tradicí
Spojení elektrotechnického know-how a identifikace aktuálních potřeb trhu vyšlapalo společnosti STILL cestu k prvním úspěšným produktům v poválečném období. S ohledem na všeobecný nedostatek paliv v poválečných letech začal v červenci konstrukční tým složený ze dvou zaměstnanců s vývojem elektrických vozíků. V roce 1946 představil Hans Still elektrický plošinový vozík EK 2000, elektricky poháněný stroj s nosností 2 tuny. Tento robustní a obratný vozík nezávislý na drahých fosilních palivech nasměroval firmu STILL k výrobě manipulační techniky.
V hamburském přístavu se obratný elektrický plošinový vozík stal nepostradatelným pomocníkem. Tento výkonný stroj tahal přístavem až deset přívěsů s nejrůznějšími zásobami. Odtud byl jen malý krůček k dalšímu úspěšnému produktu: tříkolovému tahači, který se pod označením „Muli Mobil“ rychle stal součástí průmyslových provozů a skladových hal mladé spolkové republiky.
Elektrizující evoluce
Od tříkolového tahače k prvnímu elektrickému vysokozdvižnému vozíku
Do poloviny padesátých let byly vidlicové vysokozdvižné vozíky v Evropě takřka neznámé – minimálně z domácí produkce. První impulzy dostal evropský trh s vysokozdvižnými vozíky v roce 1946. Tehdy prodala americká vojska vysokozdvižné vozíky z armádních stavů německým společnostem. Společnost STILL si rychle všimla potřeby přepravních prostředků, které dokážou nejen tahat, ale i zvedat. V roce 1949 přišel na trh první vysokozdvižný vozík STILL – EGS 1000. V polovině šedesátých let byl vozík STILL R 9 sériově vybavován boční výměnou baterie, která je dodnes standardem v oboru. V roce 1977 sloučila společnost STILL řadu do té doby vyvinutých inovací do elektrických vysokozdvižných vozíků konstrukční řady R 50, která se stala hitem mezi elektrickými vysokozdvižnými vozíky – a nejprodávanějším tříkolovým vysokozdvižným vozíkem ve své třídě.
Designové studie
Vize intralogistické budoucnosti
Skutečnost, že společnost STILL psala svým technologickým vývojem historii budoucnosti, podtrhují výjimečným způsobem dvě designové studie: RXX a cubeXX. Koncepce elektrického vysokozdvižného vozíku RXX, představená v roce 1998, spojuje futuristický design s řadou vynikajících technologických řešení. Výškově nastavitelná kabina a na zádi instalovaná videokamera například přispívají ke zvýšení bezpečnosti. Variabilně výsuvné zadní závaží, které se automaticky přizpůsobuje hmotnosti břemene, optimalizuje nosnost.
Hlavní myšlenkou konceptu cubeXX, představeného v roce 2011, bylo „6 v 1“. Vozík cubeXX kombinuje v jednom stroji vysokozdvižný vozík s protizávažím, nízkozdvižný vozík, vysokozdvižný vozík, vozík pro horizontální vychystávání, tahač a vozík pro současnou práci ve dvou úrovních. Se síťovým řízením pracuje vozík cubeXX autonomně v logistických řetězcích a výrobních halách. Tato vizionářská myšlenka je odrazem strategie, kterou je přemýšlet na základě scénářů a prognóz o běžném pracovním dni a řetězcích tvorby hodnot budoucnosti, abychom vyvíjeli flexibilní stroje a služby. Nebo jinak řečeno: „Učit se z budoucnosti pro budoucnost.“


Síla bez emisí
Vozík RX 50 na svaté misi
V roce 2011 představila společnost STILL nový vozík RX 50, nejkompaktnější elektricky poháněný tříkolový vysokozdvižný vozík s protizávažím ve své třídě. Ze studie RXX byly mimo jiné převzaty designové prvky karoserie. Řada ergonomických vylepšení podtrhla rostoucí význam ochrany zdraví na pracovišti. Prvky jako větší prostor pro nohy a inovativní ochranná stříška zaručující optimální výhled spojují funkčnost a komfort. Potvrzuje to ocenění uznávanou cenou IF Product Award. Tyto vlastnosti otevřely vozíku RX 50 dokonce dveře Baziliky Svatého Petra ve Vatikánu. Protože místní správa sází v posvátných prostorách zcela cíleně na tento model STILL. Pro vnitřní prostory plné nenahraditelných uměleckých děl s citlivou podlahou je malý vysokozdvižný vozík s protizávažím a bezemisním pohonem první volbou.
Rodina tichých elektrických vysokozdvižných vozíků STILL
Jedinečná efektivita bez emisí
Vyšší výkon, větší dynamika a vyšší disponibilita. Na tyto požadavky zákazníků odpověděla společnost STILL v lednu 2018 kompaktním a obratným přírůstkem do rodiny elektrických vysokozdvižných vozíků: novým vozíkem RX 20. Jeho silné stránky se projeví zejména tam, kde je potřeba bezemisní provoz a pracovní podmínky zahrnují úzké pracovní uličky a náročný dvou- nebo třísměnný provoz. Například v obchodech s nápoji nebo ve stavebninách, v prodeji, logistice, potravinářském průmyslu nebo v zásobování výroby ve strojírenském nebo automobilovém průmyslu.
STILL RX 60
Bezemisní síla pro zelenou logistiku
V roce 2019 napsala společnost STILL novou kapitolu ve své historii vozíků poháněných elektromotorem a inovovala konstrukční řadu RX 60-25/35. Vysoké hodnoty zrychlení, rychlost jízdy 21 km/h a znovu zvýšená maximální rychlost zdvihu vytvořily z tohoto vozíku hbitého pomocníka. Nová koncepce pohonu s aktivním chlazením a zkrácenými drahami přenosu výkonu zajišťují rychlé reakční časy při maximální hnací síle od první otáčky. Jedná se o první elektrický vysokozdvižný vozík, který v nezávislých testech v produktivitě překonal srovnatelné dieselové vozíky, čímž dokonale podporuje strategie zelené logistiky zákazníků pro 21. století.
Vzorec úspěchu elektrického pohonu
Efektivita + čistota = splnění požadavků budoucnosti
V mnoha oborech je trumfem absolutní čistota – například tam, kde se pracuje s potravinami. Celosvětově uznávaný „Reinheitsgebot“ (zákon o čistotě piva) platí nejen pro složky piva, ale i pro všechny intralogistické procesy, které se výroby týkají. To neví nikdo lépe, než experti z pivovaru Krombacher. S ročním výstavem přesahujícím 5,5 mil. hektolitrů patří soukromý pivovar mezi největší svého druhu. Důležitou roli přitom hrají udržitelný rozvoj a minimální emise CO2, jen díky využití silných elektrických vysokozdvižných vozíků se zde daří udržet čisté pracovní prostředí i přes vysoký výkon překládky. Vozíky STILL RX 60-50/600 byly upraveny dle speciálních potřeb nápojového průmyslu. Jejich spolehlivost a vysoká disponibilita přesvědčily Güntera Hombacha, ředitele skladu hotového zboží a expedice, na celé čáře: „Naše vysokozdvižné vozíky musí neustále fungovat. Výpadek si nemůžeme dovolit. Proto klademe velký důraz na spolehlivost a osobní servis. Se společností STILL spolupracujeme úspěšně již řadu let a se spolehlivostí a službami elektrických vysokozdvižných vozíků STILL jsme naprosto spokojeni.“
Snadné zvládání těžkých břemen
Čistá síla pro povrchy bez prachu
Čistý vzduch je velmi důležitý i u balení: například u specialisty na vlnitou lepenku a papírové obaly, společnosti Lünewell. Ročně se zde vyrobí a manipuluje se 150 miliony metrů čtverečních vlnité lepenky. Ale každý ví: papír je těžký – především v podobě až 3,8 tuny těžkých rolí. Proto se o vykládání nákladních automobilů a přepravu do skladu zásob starají silné vozíky RX 60. Zcela bez produkce sazí a s úsporou místa na sebe vystohují až tři papírové role do celkové výšky 7,5 metru. Ve společnosti Lünewell neustále pracuje 30 elektrických vozíků STILL. Andreas Isermann, ředitel servisu, říká s obdivem: „Nový vysokozdvižný vozík RX 60 na nás svou vysokou výkonností velmi zapůsobil. Výborné jsou i jeho jízdní vlastnosti. Další výhodou je, že vozík pracuje od svého uvedení do provozu absolutně spolehlivě a bez výpadků“.


Und die Zukunft? Weniger ist mehr - bei STILL!
STILL steht wie kein anderes Unternehmen der Intralogistik seit 1949 für den Elektroantrieb. Doch was geht da eigentlich noch? Der Fokus der Entwicklungen liegt für STILL schon länger nicht mehr auf höher, schneller und weiter. Wir fokussieren uns stattdessen auf das „Weniger ist mehr“.
Bei der Excellence-Line möchte STILL reduzieren - jedoch nicht an den technischen Innovationen, sondern am ökologischen Fußabdruck der Produkte. So plant STILL mit der Konzeptstudie zur neuen RX-Baureihe aktuell CO2-Einsparungen um 15 Prozent in der Lieferkette, um 50 Prozent bei der Produktion und um 25 Prozent in der Nutzungsphase. Derzeit ist dies noch reine Zukunftsmusik, aber wir bei STILL arbeiten entschlossen daran, sie bald Realität werden zu lassen.
Realität ist dagegen unserer Classic-Line. Diese komplett neue Produktlinie hat STILL 2023 eingeführt. Bei diesen Fahrzeugen ist die technische Ausstattung deutlich reduziert worden – deren Funktionen aber für viele Kunden und deren Anwendungen absolut ausreichen und somit eine sichere und kostenreduzierte Variante abbilden.
Elektrické vysokozdvižné vozíky STILL
Máte dotazy k našim elektrickým vysokozdvižným vozíkům STILL? Kontaktujte nás.
Nebo se informujte online: Přehled elektrických vysokozdvižných vozíků STILL.