05.12.2018

Revoluce v mytí vozíků

Praha, prosinec 2018

Pokud provozovatelé vozíků chtějí, aby manipulační technika fungovala spolehlivě a bezpečně, měli by provádět nejen odpovídající údržbu, ale také vozíky pravidelně čistit a mýt. Zcela neobvyklý projekt vtomto směru realizovala společnost STILL ČR, která letos začátkem května uvedla do provozu mobilní mycí zařízení. Ojedinělý a ekologický projekt si získal důvěru nejen u zákazníků, ale také u širší veřejnosti. Ta měla možnost hlasovat v Projektu LOG-IN, kde byla kritériem především inovativnost, využití v praxi, výhody proti podobným konkurenčním výrobkům a celkový přínos produktu. Mobilní myčka se umístila na prvním místě, a získala tak ocenění Technická a technologická inovace roku 2018.

Zázemí pro mytí většinou chybí

Ve firmě STILL ČR vznikl projekt na provozování mobilní myčky vozíků již v roce 2016. Podnět k výrobě iniciovala otázka, jakým způsobem myjí a čistí vozíky výrobní, obchodní a logistické firmy působící v moderních průmyslových areálech a nejen tam.

„Ve velkém množství výrobních a logistických areálů jsem neviděl prostory, které jsou vyčleněny a hlavně určeny pro mytí manipulačních vozíků. Tyto areály vypadají, že jsou moderní z pohledu skladování a výroby, nicméně potřebné zázemí tam často pro čištění a mytí vozíků schází. Uvědomil jsem si,že mytí vozíků začíná představovat skutečně velký problém,“ uvádí Jiří Eigl, technický ředitel společnosti STILL ČR, který stál u zrodu projektu. „Firmy začínají být stále častěji kontrolovány vsouvislosti se zavedením Environmentalmanagementsystému, což souvisí scertifikací ČSN EN ISO 14001:2016.“

Komplexní výbava znamená nezávislost

Zvýše uvedených důvodů se společnost STILL ČR rozhodla vyrobit sofistikovanou myčku, jejíž základ tvoří velký tahač a trailer. Její obsluhu zajišťují dva pracovníci. Souprava, která pět dní v týdnu myje u zákazníků vozíky, je vybavena čistírnou odpadních vod řízenou informačním systémem. Myčka si dokáže samostatně ohřívat vodu, což umožňuje mytí vozíků vodou ohřátou na 40 stupňů nebo mytí párou. Jedna třetina návěsu je určená pro komfortní ubytování posádky zahrnující ložnici, obývací pokoj s kuchyňskou linkou, toaletu a sprchový kout.

„Plánování práce mycí linky zajišťuje dispečink s důrazem na její co největší vytížení,“ vysvětluje Jiří Eigl a dodává, že do několika minut po příjezdu do areálu zákazníka je technologie připravená k mytí. Jeden pracovník sváží vozíky z provozu a jeho kolega tyto vozíky myje. Poté dojde k vysušení vozíků a k jejich přepravě zpět do provozu. Mycí linka je k dispozici pro vozíky s nosností 1 - 8 tun.

Ekologická likvidace nebezpečného odpadu

Mycí linku tvoří box s mřížkovou podlahou, kterou propadávají hrubé nečistoty a odpadní kapalina směřující do centrální čistírny odpadních vod a následně do nádrže s kapacitou 3 m3. Informační systém monitoruje stupeň znečištění lázně. Nebezpečný odpad vznikající mytím vozíků odváží a likviduje nasmlouvaný partner, který je zodpovědný za likvidaci odpadů a s nímž má STILL ČR rámcovou smlouvu pro celou Českou republiku. Mytí vozíků díky tomu splňuje veškeré ekologické požadavky, což je vzhledem k přísné evropské legislativě bezpochyby velký přínos.

„Ve všech okresních městech máme spartnerem na likvidaci odpadů nasmlouvané pobočky, odkud je přeprava odpadních vod zajišťována. Vozidlo odsaje odpadní kapalinu včetně hrubých kalů a zásobník doplní čistou vodu,“ říká Jiří Eigl a dodává, že se mytí vozíků skládá z několika částí:

  • Komplexního mytí exteriéru vozíku (odmaštění, umytí od prachu a bláta),
  • komplexního mytí interiérové části (vyluxování nečistot v kabině řidiče, vyčištění oken a oživení plastů),
  • promazání stožáru a náprav,
  • vyčištění motoru a jeho částí,
  • a kabiny vozíku,
  • vyčištění baterie a prostoru, kde je baterie uložená.

Jiří Eigl zdůrazňuje, že se nikde jinde s podobným zařízením určeným pro mytí manipulační techniky doposud nesetkal. Jedná se o unikátní zařízení, které si firma STILL ČR dala patentovat.

Mezi zákazníky je o mytí vozíků velký zájem, způsob a kvalitu mytí si velice pochvalují. STILL ČR má v současné době podepsáno několik smluv na dlouhodobé mytí vozíků, což představuje velký úspěch, uvědomíme-li si, že je myčka v provozu jen několik měsíců.

Mytí vozíků je v rukou profesionálů

„Vozíky značky STILL už používáme téměř dva roky a spolupráce s firmou STILL ČR je na velmi dobré úrovni. Vozíky je potřeba po určité době umýt, vyčistit a promazat, proto jsme přivítali nabídku společnosti STILL ČR na mytí vozíků v našem areálu,“ uvádí Jiří Kastner, majitel společnosti KV KASTNER, který oceňuje především ekologický aspekt mytí. Na ekologický provoz kladou ostatně důraz také zákazníci firmy, k nimž patří například společnost Pilsner Urquell, pro niž firma KV KASTNER zajišťuje skladování a distribuci zboží v severočeském a západočeském kraji. „Vozíky jsme původně myli vlastními silami. Nyní jsme tuto činnost svěřili do rukou profesionálů, kteří přesně vědí, co mají umýt a promazat. Navíc mycí linka STILL je vybavena čistírnou odpadních vod a nádrží, čímž dokáže splnit veškeré požadavky na ekologický provoz.“


Mytí vozíků je nutné koordinovat s potřebami provozu. Probíhá proto většinou dopoledne, po odjezdu nákladních vozů zajišťujících distribuci. Doba mytí jednoho vozíku zpravidla nepřesáhne jednu hodinu.

Mycí program na přání zákazníka

Obsluhu mycí linky zajišťuje dvoučlenná posádka společnosti STILL ČR. Po příjezdu do areálu zákazníka bývá mycí linka uvedena do provozu během třiceti minut. Do pracovní náplně obsluhy patří nejen mytí vozíků, ale rovněž podávání reportů souvisejících s mytím vozíků.

„Příslušný program pro mytí volíme vždy podle přání zákazníka, který si může nechat umýt celý vozík včetně stožáru, přídavného zařízení, náprav, motoru, baterie, oken a interiéru. Po umytí vozík vysušíme, promažeme stožár, přídavné zařízení a nápravy. Poté vozík předáme zpět řidiči,“ vysvětluje Jan Jaroš jeden ze dvou členů obsluhy, a dodává, že mycí linka umožňuje umýt jakýkoli vozík, bez ohledu na značku. „Našim cílem je nejen kvalitní umytí všech vozíků, ale také minimální narušení provozu zákazníka.“