23.07.2019

Hollander Barendrecht. Přechod na lithium-iontovou technologii.

Obor: Obchod s potravinami.

Výzva: Distribuce čerstvého zboží a zásobování 260 provozoven. Zaskladňování až 17 000 palet týdně. Expedice cca 1,5 milionu obalových jednotek na cca 30 000 kontejnerech na kolečkách.

Řešení: Technologický mix pro maximální disponibilitu – kombinace nízkozdvižných vozíků s lithium-iontovou technologií (flexibilní nabíjení) a elektrických vysokozdvižných vozíků s výměnnou baterií (maximální výkon překládky).

Produkty: Nízkozdvižné vozíky EXU, nízkozdvižné vozíky s plošinou pro řidiče EXU-S a elektrické vysokozdvižné vozíky RX 20-16C (kompaktní varianta)

Nedávno dodala firma STILL logistické společnosti Hollander Barendrecht 23 nových manipulačních strojů. Společnost mj. zajišťuje distribuci čerstvých potravin do všech supermarketů PLUS v Nizozemsku. Největší část flotily byla vybavena lithium-iontovými bateriemi. Bezúdržbová technologie boduje maximální disponibilitou, která je předpokladem intenzivního používání.

Jako logistická společnost zajišťuje Hollander Barendrecht skladování, správu a distribuci čerstvých a chlazených produktů pro mj. všechny supermarkety PLUS v Nizozemsku. Každý den zásobuje distribuční centrum čerstvým zbožím 260 prodejen. Osmdesát těchto prodejen dostává dvojnásobné dodávky – celkem 110 tras denně. Společnost Hollander přitom již řadu let důvěřuje firmě STILL. „Rozhodující je pro nás celkový přístup – od proaktivní podpory a individuálního poradenství až po spolehlivou techniku a odborný servis,“ vysvětluje Bart van Hengel, vedoucí týmu příjmu zboží.

Opět STILL

Pro Barta van Hengela je proto také samozřejmé, že i aktuální obnova flotily byla realizována ve spolupráci se společností STILL. „Když doběhla leasingová smlouva na předchozí manipulační techniku, vypsali jsme samozřejmě soutěž a podrobně prověřili nabídky několika dodavatelů. I tentokrát nás nejvíce oslovila nabídka společnosti STILL,“ pokračuje. Celkem bylo dodáno 15 elektrických nízkozdvižných vozíků – 3 nízkozdvižné vozíky s plošinou pro řidiče (EXU-S) a 12 modelů s chodící obsluhou (EXU) – a 8 elektrických vysokozdvižných vozíků (RX 20-16C).

Disponibilita je příkladná

Zatížení ve společnosti Hollander Barendrecht je intenzivní. Pracuje se nepřetržitě v sedmi směnách. V distribučním centru čerstvých potravin se každý týden zaskladní 16 000 až 17 000 palet a vyexpeduje 1,5 milionů obalových jednotek (u kusového zboží) na přibližně 30 000 kontejnerech s kolečky. „Cílem je včasné a kompletní zásobování supermarketů. Disponibilita vozíků je přitom velmi důležitá, proto byla na našem seznamu priorit spolehlivost velmi vysoko,“ říká Bart van Hengel.

„Naše zkušenosti nás naučily, že v tomto ohledu můžeme společnosti STILL slepě důvěřovat. Přemýšlejí s orientací na řešení a rychle. Přímý kontakt s našimi kontaktními osobami a trvale přidělenými techniky přitom podporuje rychlost a provozuschopnost.“

Lithium-iontová technologie

Maximální disponibility dosahuje společnost Hollander Barendrecht tím, že jsou všechny nízkozdvižné vozíky vybaveny lithium-iontovou technologií. Nízkozdvižné vozíky a nabíječky jsou rozmístěny mezi vrata distribučního centra. Tam, kde se i používají. „Přivezené zboží vyloží řidič nákladního automobilu sám. Jakmile je řidič hotov, připojí nízkozdvižný vozík na nabíječku. To je na lithium-iontové technologii výborné – baterii je možné bez negativního vlivu na ni kdykoli dobíjet, takže je k dispozici pořád dostatek energie,“ vysvětluje Bart van Hengel. „Disponibilita se výrazně zlepšila a dobíjení průkazně zvýšilo naši produktivitu.“

„Nejlepší řešení“

Nové vysokozdvižné vozíky jsou vybaveny konvenčními olověnými bateriemi s kapalným elektrolytem. „Zkoušeli jsme i možnost vybavení vysokozdvižných vozíků lithium-iontovými bateriemi. Ukázalo se ovšem, že kvůli intenzivnímu a prakticky nepřetržitému nasazení zbývá příliš málo času pro nabíjení. Nasazení vysokozdvižných vozíků také není tak výrazně centralizované, čímž je pro nás složité zachovat si přehled o dobíjení akumulátorů. Kromě toho máme dobré zkušenosti s boční výměnou baterií. Jak s ohledem na bezpečnost, tak z ergonomických hledisek je to pro nás zatím nejlepším řešením,“ vysvětluje vedoucí týmu.

Kompaktní varianta zvyšuje bezpečnost

Nové vysokozdvižné vozíky jsou mj. vybaveny ergonomickou loketní opěrkou a integrovaným ovládáním joystickem, barevným displejem a pohodlným sedadlem. Bezpečnost práce zvyšuje varovné světlo SafetyLight integrované v ochranné stříšce a optimalizovaný výhled.

Bart van Hengel: „Bezpečnost má pro nás nejvyšší prioritu. Dbáme na ni neustále jak při vybavování skladu, tak u pracovních dohod, které s našimi zaměstnanci uzavíráme. Samozřejmě toto hledisko zohledňujeme i při pořizování nové techniky.“

S ohledem na bezpečnost se společnost Hollander rozhodla pro velmi kompaktní model RX 20-16C. Poloměr otáčení tohoto vysokozdvižného vozíku je o 13 cm menší než u standardního modelu RX 20-16. „Vysokozdvižný vozík je tak obratnější a manévrování v úzkých uličkách – s šířkou od 2,90 – je výrazně snazší. Omezujeme tím na minimum poškození, ke kterým dojde v důsledku najetí na překážku,“ říká Bart van Hengel. „Pevné boční stěny nízkozdvižných vozíků s plošinou kromě toho výslovně nutí řidiče k tomu, aby zůstávali v konturách vozíku. Tak poskytují našim zaměstnancům další ochranu. Výrazně se tím snižuje riziko úrazů po najetí na překážku a poranění kotníků.“

Záruka na baterie

Novou manipulační techniku si společnost Hollander Barendrecht pořídila na leasing v délce trvání 72 měsíců včetně smlouvy o údržbě a záruky na baterie. „Tato záruka na baterie platí jak pro konvenční baterie s kapalným elektrolytem, tak pro lithium-iontové baterie. Pokud dojde k neočekávané závadě baterie, dodá STILL náhradu. Záruka výrazně přispívá k naší důvěře, kterou v produkty a našeho partnera máme,“ uzavírá Bart van Hengel.