01.06.2018

Elektrický audit v Coca-Cola HBC

Coca‑Cola HBC si před pár lety nechala zpracovat analýzu přechodu z plynových vozíků na elektrické. I v náročném provozu nápojářském průmyslu se prognóza potvrdila a firma díky nové flotile ušetřila pětinu provozních nákladů. K tomu přispěla i řada bezpečnostních doplňků. Loni Coca‑Cola HBC flotilu doladila a nyní uvažuje i o automatizaci.

Hlavním provozem společnosti Coca‑Cola Hellenic Bottling Company v Česku je výroba nápojů na kraji Prahy. Jde o podnik, který prochází neustálými proměnami. Před několika lety tu například zavedli novou, takzvanou aseptickou linku, což je automatizovaná výroba, která slouží k balení nápojů ve sterilním prostředí do speciálních obalů. Kromě ní jsou v kyjské továrně další čtyři výrobní, či spíše plnicí linky, z nichž sjíždí nápoje v různých obalech. Vyrábí se tu i preformy, ze kterých se vyfukují PET lahve. Součástí areálu je také centrální sklad s kapacitou asi 20 tisíc palet, který je napojený na výrobu. V jedné části se skladuje materiál, například prázdné plechovky, které jsou – kvůli využití místa v kamionech – na paletách naskládané do neobvyklé výšky. Hlavní část haly ale slouží k uskladnění vyrobeného zboží a jeho expedici. Nejfrekventovanější místo je u výstupu z linek na plnění PET lahví a plechovek, které jsou nejprodávanějším sortimentem v portfoliu firmy. Automatický ovinovací stroj zabalí palety s výrobky, natiskne na ně etikety s SSCC kódem a pošle je na dopravník. Těžkotonážní elektrické vysokozdvižné vozíky tu v pravidelném sledu přebírají palety po třech a přesouvají je podle instrukcí od systému WMS do blokového skladu. Z něj se pak opět po třech nakládají ze země rovnou do kamionů, které jsou přistavené pod přístřeškem z boku haly. „Je to relativně efektivní. Pro vysokoobrátkové produkty, kterých je ve výrobním závodě většina, se vyplatí rychlé přesuny přes blokový sklad. V distribučním centru máme rampy a tam je potřeba nejdřív palety uložit do předávací zóny, než je založíme do regálů. Při expedici je zase musíme vyskladnit z regálů, dát do předávací zóny a odtud do kamionu. U méně obrátkových produktů na distribučních centrech se vyplatí regály využít,“ vysvětluje Jan Turek, supply chain services manager Coca‑Cola HBC Česko a Slovensko.

Analýza pohonů

České a slovenské provozy Coca‑Coly HBC prošly před čtyřmi lety auditem, který jim měl doporučit, nebo „zatrhnout“ přechod z plynových vozíků na elektrické. „Jsou to docela velké stroje a jsou hodně vytížené, a tak jsme se obávali, jestli to elektrické stroje utáhnou a uvezou, jestli vydrží baterie atd. I rychlost byla o něco nižší než u plynových,“ vypráví Jan Turek. Když firma v roce 2013 pořádala výběrové řízení na manipulační techniku, zahrnula do soutěže plynovou i elektrickou variantu a zároveň chtěla od uchazečů studii proveditelnosti přechodu na elektrický pohon. Jedna ze soutěžících firem dodala analýzu od Dynamic Future, která byla vyhodnocena jako nejkvalitnější. Následně tak tato poradenská společnost provedla podrobnější simulaci a dodala analýzu, která potvrdila, že elektrické vozíky provoz zvládnou. Vítěz tendru společnost Still tak následně dodala elektrickou variantu flotily vozíků. Šlo téměř o sedm desítek strojů nejen pro centrální sklad, ale i pro distribuční centra v Praze a Brně. Základ tvoří vysokozdvižné vozíky s nosností pěti a tří tun a lehčí s nosností 1,6 tuny. Flotilu doplňují ručně vedené vysokozdvihy, tažné vozíky a nízkozdvihy pro nakládky na rampách a pro vychystávání.

Pětinová úspora

Přechod na elektrické vozíky přinesl úsporu nákladů 22 procent. „Bylo tam ale víc benefitů. Například bezemisní provoz, výrazně se zlepšilo ovzduší v závodě, zboží není tak zaprášené,“ popisuje Jan Turek. Vozíky dostaly také řadu bezpečnostního příslušenství, jako jsou ochranné mříže kabiny, ochranné rámy na nosiči vidlic, výstražný maják, akustický signál při couvání, modré světlo při zpětném chodu vozíku, zpomalení vozíku při průjezdu zatáčkou nebo panoramatické vnitřní zpětné zrcátko, popisuje Václav Kopecký ze společnosti Still ČR, který měl projekt na starosti ze strany dodavatele. Součástí služeb zahrnutých do operativního leasingu byl vedle plného servisu a mytí vozíků i fleet management. „Máme přehled o využití,o prázdných jízdách, a tak si jednou za čas sedneme a nevyužitý vozík třeba zrušíme. Fleet management také monitoruje nárazy, kdy senzor automaticky vyřadí vozík z provozu, pokud do něčeho narazí,“ popisuje Jan Turek. Jediný, kdo může znehybněný vozík odemknout, je potom vedoucí směny. Dřív se stávalo, že viník odjel z místa nehody, což teď není možné. Množství havárií se tak značně snížilo, jak dodává Turek. K dalšímu vybavení vozíků patří i dotykové ovládání, elektromechanická parkovací brzda, sedačka ve verzi exkluziv, LED silniční osvětlení, hydraulické tlumení vidlic, napájení terminálů GPRS či hydraulické pozicionéry vidlic. Pětitunové vozíky jsou navíc zvýšené, aby měli řidiči lepší výhled a tím lepší přehled o provozu.

Plán automatizace

Tendr na manipulační techniku probíhal sice pro Česko a Slovensko najednou, Coca‑Cola HBC se ale v každé zemi rozhodla pro různé firmy. Still tehdy vyhrál českou část, loni ale získal i tu slovenskou. V Česku pak nápojářská firma využila opci, kterou umožňoval tříletý kontrakt, a flotilu částečně obměnila a vyladila. Například přestala využívat jeden vozík ze skupiny čelních vysokozdvihů, které ve výrobním závodě slouží pro vyvážení výrobních linek, blokové skladování a pro nakládku aut. Nebo v brněnském cross‑docku začal pracovat nový retrak, který tam obsluhuje nový spádový regálový systém, popisuje Václav Kopecký ze společnosti Still. Se změnami v manipulační flotile souvisely i drobné změny v procesním layoutu skladu, které vycházely také ze simulace provozu a analýzy pohybu vozíků a obrátkovosti zboží. „Máme ve firmě Hellenic i vlastní nástroje, ale člověk by neměl být příliš pyšný a myslet si, že udělá všechno nejlépe. Proto jsem chtěl vyzkoušet i externí nástroje. Nevypadl nám z toho tak velký benefit, ale minimálně jsme si potvrdili, že to neděláme špatně,“ říká Jan Turek. A dodává: „Kyje jsou náš nejstarší provoz, který je ale zároveň poměrně efektivní. Přesto bychom tu chtěli časem zavést částečnou automatizaci, podobně jako v našem rakouském provozu nebo jako to má Škodovka, a odbavovat palety z linek pomocí AGV na předávací místo pro nový sklad.“